ALGEMENE VOORWAARDEN – GDPR – ERELONEN & KOSTEN

ALGEMENE VOORWAARDEN – GDPR – ERELONEN & KOSTEN

 

Op al onze prestaties zijn de onderstaande algemene voorwaarden van toepassing.

De cliënt erkent er kennis van te hebben genomen en deze integraal te aanvaarden.

 

  1. Het kantoor

 

De juridische dienstverlening valt onder de uitsluitende verantwoordelijkheid van Mr. An Notelteirs, advocaat ingeschreven aan de balie van de Provincie Antwerpen.

 

Bemiddelingen kunnen worden toevertrouwd aan Gino Van Genechten dan wel An Notelteirs, beide erkende bemiddelaars door de Federale Bemiddelingscommissie.

 

Kantoren zijn gevestigd te 2243 Zandhoven-Pulle, Heidedreef 11 alsook 2280 Grobbendonk, Vierselse baan 14A/101 en bereikbaar via 03/345.44.07 of an@n-advocaten.be

 

Alle prestaties worden gefactureerd in persoonlijke naam van An Notelteirs, met ondernemingsnummer/BTW-nummer BE0819.597.837.

 

  1. Voorwerp van de dienstverlening

 

Juridische dienstverlening of bemiddeling.

 

  1. Informatie en verwerking van persoonsgegevens

 

De advocaten/bemiddelaars informeren de cliënt stipt over de uitvoering van hun opdracht en over het verloop van de behandeling van de zaak.

 

De cliënt geeft stipt en gedurende de gehele duur van de opdracht, desgevallend op verzoek van de advocaten/bemiddelaars, alle nuttige informatie aan de advocaten/ bemiddelaars.

 

De cliënt geeft de uitdrukkelijke toestemming aan de advocaten/bemiddelaars om deze informatie, en desgevallend de persoonsgegevens [1], gegevens betreffende strafrechtelijke veroordelingen en strafbare feiten[2] en de bijzondere categorieën van persoonsgegevens [3] die hierin begrepen zouden zijn, te verwerken [4] voor een of meer welbepaalde doeleinden zoals omschreven in het voorwerp van de dienstverlening en de taak van de advocaten/ bemiddelaars, hierin begrepen de naleving van de witwaspreventie- en antifraudewetgeving.

De advocaten/bemiddelaars behouden daarnaast het recht om deze informatie te verwerken met het oog op hun gerechtvaardigde belangen of deze van derden, de uitoefening van het fundamenteel recht op vrijheid van meningsuiting of informatie en/of de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering.

 

De cliënt heeft het recht om een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, gegevensoverdraging van zijn persoonsgegevens of verzoek tot intrekking van zijn toestemming of bezwaar op de verwerking van zijn persoonsgegevens aan de advocaten/ bemiddelaars te richten. [5]

 

De advocaten/bemiddelaars verbinden zich ertoe om binnen een termijn van een maand de cliënt van een gemotiveerd antwoord op zijn verzoek te voorzien. Afhankelijk van de complexiteit van het  verzoek en van het aantal verzoeken kan die termijn indien nodig met nog eens twee maanden worden verlengd.[6] Dit antwoord moet op gemotiveerde wijze aangeven waarom de advocaten/bemiddelaars al dan niet ingaan op het gevraagde verzoek van de cliënt.

De advocaten/bemiddelaars behouden zich desgevallend het recht voor een redelijke vergoeding aan te rekenen in het licht van de administratieve kosten waarmee het inwilligen van het verzoek gepaard gaat.

 

  1. Beroep op derden

 

4.1.    Buiten de gebruikelijke taken die in het advocatenkantoor en de bemiddelingspraktijk worden vervuld, gaat de cliënt – behoudens uitdrukkelijk schriftelijk protest uiterlijk 7 dagen na opdracht – akkoord dat de advocaten/bemiddelaars, onder de verantwoordelijkheid van deze laatsten, een beroep kunnen doen op andere advocaten/bemiddelaars of medewerkers van het kantoor alsook derden voor de uitvoering van hun opdracht.

 

4.2.    Indien het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een beroep wordt gedaan op een gerechtsdeurwaarder, notaris, deskundige, accountant of een vertaler, laat de cliënt de keuze daarvan aan de advocaten/bemiddelaars.

 

  1. Kosten en ereloon

 

5.1.    De staat van kosten en ereloon van een advocaten/bemiddelaars kan drie elementen bevatten: de kosten van de advocaten/bemiddelaars, de gerechtskosten alsook uitgaven en het ereloon.

 

5.2.    De kosten van de advocaten/bemiddelaars worden als volgt berekend:

 

  1. Opening en samenstelling dossier: forfaitbedrag van € 50,00

 

  1. Administratiekosten:

– gewone briefwisseling (brief, fax, E-mail of dactylografisch stuk): € 10,00 per stuk

De kosten die worden gemaakt voor personeel en kantoormateriaal (fax, computer, printer, papier,enz.) worden doorgerekend in deze prijs van € 10 per brief, maar zijn exclusief erelonen dewelke bijkomend aangerekend worden afhankelijk van de tijdsbesteding.

– aangetekende brieven: € 15,00 per stuk

– kopies, inkomende faxen en E-mails: € 0,40 per blad

– boekhoudkosten (verwerking van betalingen en griffiebon): € 5,00

– verplaatsingskosten: € 0,70/km, berekend op de afstand heen en terug van het kantoor (Heidedreef 11, 2243 Zandhoven-Pulle) tot de bestemming

 

  1. Sluiting, archivering en bewaring (5 jaar) dossier: forfaitbedrag van € 50,00

 

De hierboven omschreven kosten zijn exclusief btw.

Behalve indien een wet of een ter uitvoering daarvan genomen besluit of administratieve beslissing (circulaire of andere) voorziet in een vrijstelling (daaronder begrepen een verrichting die buiten het toepassingsgebied van de btw valt), zullen de kosten verhoogd worden met de btw tegen het toepasselijke tarief.

 

5.3.    De gerechtskosten en de uitgaven zijn de kosten die de advocaten/bemiddelaars hebben moeten voorschieten aan derden, zoals DPA-deposit, parkeerkost, de gerechtsdeurwaarder, de griffie, vertalers en openbare instanties. Deze kosten worden precies en gedetailleerd vermeld in de staat van kosten en ereloon.

 

5.4.    Het ereloon is de vergoeding voor de door de advocaten/bemiddelaars geleverde diensten en bedraagt € 150,00 per uur.

 

Het hierboven omschreven ereloon is exclusief btw.

Behalve indien een wet of een ter uitvoering daarvan genomen besluit of administratieve beslissing (circulaire of andere) voorziet in een vrijstelling (daaronder begrepen een verrichting die buiten het toepassingsgebied van de btw valt), zal het ereloon verhoogd worden met de btw tegen het toepasselijke tarief.

 

5.5.    De advocaten/bemiddelaars kunnen voor de aanvang van de opdracht en lopende de behandeling van de zaak één of meerdere voorschotten vragen.

Een voorschot is het forfaitair bedrag dat de cliënt betaalt aan de advocaten/bemiddelaars, voorafgaand aan een gedetailleerde staat van kosten en ereloon.

In de eindstaat van kosten en ereloon worden de voorschotten op het totale bedrag in mindering gebracht.

Bij niet-betaling of laattijdige betaling van de voorschotten worden de prestaties onmiddellijk opgeschort.

 

5.6.    De cliënt betaalt de voorschotten en de eindstaat van kosten en ereloon van de advocaten/bemiddelaars binnen tien dagen na ontvangst van de uitnodiging tot betalen.

De advocaten/bemiddelaars kunnen, indien dit voor de goede dienstverlening noodzakelijk is, gemotiveerd een kortere betalingstermijn bepalen.

 

5.7.    Indien de cliënt niet akkoord gaat met het gevraagde voorschot of de eindstaat moet hij deze binnen tien dagen na ontvangst schriftelijk protesteren.

 

5.8.    Na schriftelijke aanmaning tot betaling van de openstaande staat van kosten en ereloon en bij gebrek aan terecht bevonden protest is de cliënt op het openstaande saldo rente verschuldigd gelijk aan 10% vanaf de datum van het betalingsverzoek dan wel factuur.

 

5.9.     Sommige cliënten hebben recht op een pro deo-advocaat/bemiddelaar. Dit houdt in dat zij hun advocaat/bemiddelaar niet of gedeeltelijk moeten betalen indien hun inkomen onder een bepaalde inkomensgrens valt.

De cliënt gaat er uitdrukkelijk mee akkoord dat betalend voor hem wordt gewerkt, zelfs indien hij recht heeft op een pro deo advocaat/bemiddelaar.

 

  1. Derdengelden

 

6.1.      De advocaat stort alle bedragen die hij voor zijn cliënt ontvangt binnen de kortst mogelijke tijd door aan   zijn   cliënt.  Indien de advocaat een bedrag niet onmiddellijk kan doorstorten, verwittigt hij de cliënt van de ontvangst van het bedrag en brengt hij hem op de hoogte van de reden waarom het bedrag niet wordt doorgestort.

 

6.2.      De advocaat mag op de bedragen die hij ontvangt voor rekening van de cliënt sommen inhouden tot dekking van de openstaande voorschotten of staten van kosten en ereloon. Hij brengt de cliënt hiervan schriftelijk op de hoogte. Deze bepaling doet geen afbreuk aan het recht van de cliënt om de ereloonstaten van de advocaat te betwisten en betaling van deze ingehouden bedragen te vorderen.

Het feit dat de advocaat openstaande voorschotten of staten van kosten en ereloon inhoudt op dergelijke bedragen, verandert niets aan de verplichting van de cliënt om de verschuldigde btw daarop te voldoen, en dit via een of meer afzonderlijke betalingen aan de advocaat voor zover de derdengelden in kwestie onvoldoende zouden zijn om het volledige verschuldigde bedrag aan btw te voldoen.

 

6.3.       De advocaat stort alle bedragen die hij van de cliënt ontvangt voor rekening van derden onmiddellijk door aan deze derden.

 

  1. Aansprakelijkheid

 

7.1.       An Notelteirs is verzekerd onder de polis juridische beroepsaansprakelijkheid voor een bedrag van € 1.250.000,00.

Gino Van Genechten en An Notelteirs zijn voor hun beroepsaansprakelijkheid in het kader van bemiddelingen verzekerd voor een bedrag van € 250.000,00.

De  advocaten/bemiddelaars informeren de cliënt dat voor de specifieke behandeling van zijn zaak, voorwerp van de cliëntovereenkomst, een hogere verzekering kan worden afgesloten op uitdrukkelijk verzoek van de cliënt mits het betalen van een bijkomende premie.

 

7.2.       De cliënt vindt de hogervermelde verzekering van de advocaten/bemiddelaars voldoende en aanvaardt dat de vergoeding van de schade die hij lijdt ten gevolge van een beroepsfout van de advocaten/bemiddelaars wordt beperkt tot het bedrag waarvoor de advocaat/bemiddelaar is verzekerd, onverminderd bijkomende dekking onder verdere verzekering. Deze beperking is niet van toepassing in geval van opzet of grove fout van de advocaten/bemiddelaars.

 

7.3.       Indien de beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar de schade niet dekt, zonder dat de advocaten/bemiddelaars hieraan fout heeft, wordt de schadevergoeding op grond van een beroepsfout van de advocaten/bemiddelaars beperkt in hoofdsom, kosten en intrest tot een bedrag van € 1.000,00.

 

7.4        De toevertrouwde dossiers worden behandeld met de vereiste zorgvuldigheid en beroepsmatige ernst. Er wordt een middelenverbintenis aangegaan.

 

7.5        De cliënt erkent uitvoerig ingelicht te zijn over de trajectkeuze (collaboratieve onderhandelingen, minnelijke schikking, bemiddeling, arbitrage en bindende derdenbeslissing)  in overeenstemming met art. 444, 2e lid Ger.W., met name over de mogelijkheden die bestaan om een geschil op te lossen die zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk kunnen zijn.

Informatie over de verschillende benaderingen kan nagelezen op de website van de Orde van Vlaamse balies (https://advocaat.be/).

In dit verband dient benadrukt dat na opstart van een gerechtelijke procedure de rechtbank de partijen op de inleidingszitting kan bevragen over de wijze waarop zij voorafgaand aan de gerechtelijke procedure geprobeerd hebben het geschil minnelijk op te lossen (artikel 730/1,   §2 Ger. W.). De rechtbank kan hiervoor de persoonlijke verschijning bevelen en bovendien, in bepaalde omstandigheden, zelfs een bemiddeling bevelen.

 

  1. Beëindiging van de overeenkomst

 

8.1        De cliënt kan op elk ogenblik de overeenkomst beëindigen door de advocaten/ bemiddelaars daarvan schriftelijk op de hoogte te brengen. De advocaat/bemiddelaar maakt zijn eindstaat van kosten en ereloon over aan de cliënt, rekening houdende met zijn prestaties tot aan de beëindiging van de overeenkomst. De advocaat/bemiddelaar kan geen schadevergoeding vragen.

 

8.2        Op eerste verzoek zal de advocaat/bemiddelaar aan de cliënt de stukken van het dossier terugbezorgen.

 

8.3        De advocaat/bemiddelaar kan ten allen tijde een einde maken aan de overeenkomst, door de cliënt hiervan schriftelijk te verwittigen.  Voor de bepaling van het ogenblik waarop hij zijn prestaties staakt, dient de advocaat/bemiddelaar rekening te houden met de mogelijkheid voor de cliënt om tijdig de nodige bijstand te verkrijgen van een andere advocaten en bemiddelaars.

 

  1. Toepasselijk recht en geschillen.

 

9.1        Het Belgisch recht is van toepassing en de Rechtbanken in de Provincie Antwerpen zijn bevoegd bij eventuele geschillen.

Partijen regelen hun geschillen bij voorkeur in der minne.

 

9.2        Als advocaat ingeschreven aan de balie van de provincie Antwerpen is Mr. An Notelteirs onderworpen aan de reglementen van de Orde van Vlaamse Balies en die van de nationale Orde, die geraadpleegd kunnen worden op http://www.advocaat.be, alsook aan de regelementen van haar balie die kunnen geraadpleegd worden op http://www.balieantwerpen.be

 

9.3        Mr. An Notelteirs is onderworpen aan het kader van de buitengerechtelijke regeling van geschillen voorzien in Boek XVI van het Wetboek van Economisch Recht (hierna WER).

 

In overeenstemming met Titel 2, Boek XVI WER kan, in verband met een reeds afgesloten overeenkomst, rechtstreeks een grief worden ingediend of informatie verkregen bij onze klachtendienst op an@n-advocaten.be of 03/345.44.07.

 

In overeenstemming met Titel 4 van het Boek XIV WER kunnen aanvragen of klachten ook worden ingediend bij de Ombudsdienst Consumentengeschillen Advocatuur (OCA), de gekwalificeerde entiteit bevoegd voor de buitengerechtelijke regeling van geschillen tussen consumenten en advocaten.

De OCA is opgenomen op de lijst van gekwalificeerde entiteiten die kan worden geraadpleegd op de website van de FOD Economie, KMO en middenstand.

De OCA is bevoegd voor klachten die betrekking hebben op de dienstverlening van de advocaat. Klachten worden bij voorkeur online ingediend aan de hand van het elektronisch klachtenformulier beschikbaar op http://oca.ligeca.be/nl/.

De OCA is gevestigd in de Staatsbladstraat 8 te 1000 Brussel.

 

Mr. An Notelteirs is tevens gehouden tot het reglement ter invordering van erelonen van de balie Antwerpen van 27 juni 2005.

De cliënt kan hieromtrent meer informatie terugvinden op www.balieantwerpen.be > erelonen > klachten.

 

9.4        Indien de cliënt van mening is dat de advocaat/bemiddelaar ten aanzien van de verwerking van de persoonsgegevens op onrechtmatige wijze gehandeld heeft, of niet of op onvoldoende wijze tegemoetgekomen is aan de aan de advocaten/bemiddelaars gerichte verzoeken, kan de cliënt klacht indienen bij de nationale gegevensbeschermingsautoriteit.

 

Dat kan via de volgende contactgegevens:

 

Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer

Drukpersstraat 35, 1000 Brussel

+32 (0)2 274 48 00

+32 (0)2 274 48 35

contact@apd-gba.be

 

[1] Persoonsgegevens dienen begrepen te worden in de zin van art. 4, 1) van de Algemene Verordening Gegevensbescherming als “alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon („de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

[2] Conform artikel 10 Algemene Verordening Gegevensverwerking.

[3] Conform artikel 9, 1) Algemene Verordening Gegevensbescherming betreft dit persoonsgegevens waaruit ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, of het lidmaatschap van een vakbond blijken, en verwerking van genetische gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, of gegevens over gezondheid, of gegevens met betrekking tot iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid blijkt.

[4] Conform artikel 4, 2) van Algemene Verordening Gegevensverwerking is een verwerking: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot persoonsgegevens of een geheel van persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens.

[5] Conform artikel 12 en verder van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

[6] Conform artikel 12 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.